روزه ترک کردن خوردن، نوشیدن و نزدیکی کردن از طلوع صبح صادق تا غروب آفتاب با نیت روزه داشتن است.روزه ماه رمضان با نیت کردن قبل از نصف النهار شرعی (یعنی تا زمانی که آفتاب از طلوع صبح صادق تا غروب به وسط آن زمان برسد ) و با نیت نفل و نیت مطلق روزه بدون تعیین کردن نوع آن و با نیت  واجب آخر(قضا، کفاره و نذر) از روزه ماه رمضان محسوب می شود مگر مسافر و بیمار در ماه رمضان که نیت روزه واجب آخر کرده باشد که در این مورد از روزه ماه رمضان محسوب نمی شود. و همچنین روزه نفل و نذر معین با نیت کردن قبل از نصف النهار شرعی و با نیت مطلق روزه درست است مگر در مورد واجب آخر که برای روزه قضا کفاره و نذر مطلق از شب نیت کردن و تعیین نوع روزه شرط شدن است.

 

یوم الشک به روزی گفته می شود که شب هوا ابری باشد  و چون ابرها مانع دیدن ماه  می شود فردای آن روز، روزیوم الشک است و اگر آن شب هوا کاملا صاف باشد و ماه دیده نشود فردای آن روز یوم الشک نیست و سی ام ماه شعبان است و روزه گرفتن در این روز(سی ام ماه شعبان) مکروه است.

روزه یوم الشک برای کسی که آن روزبا روزی که بر حسب عادت در آن روز روزه می گیرد موافق باشد

وبرای خواص مومنان  و اهل عبادت با فضیلت تر است و بقیه مردم بعد از نصف النهار اگر ثابت نشود که روز

اول ماه رمضان است و روزه اشان را افطار کنند.اگر برای آن روز نیت روزه واجب کنند مکروه است .

 اگر کسانی نیت کنند که اگر فردا ماه رمضان باشد همانا ما روزه دار هستیم و اگر نباشد روزه دار

نیستم روزه آنها درست نیست.

و مکروه است اگر کسی در نیت بین روزه ماه  رمضان و روزه نفل تردید داشته باشد، بنابرین اگر آن روز از

ماه رمضان محسوب می شود و گرنه نفل حساب خواهد شد.

نیت روزه را اگر به زبان آورده نشود اشکالی ندارد و مهم نیت از ته دل است.

کسی که به تنهایی هلال ماه رمضان یا شوال را ببیند روزه می گیرد اگر چه قولش پذیرفته نشود و اگر آن

روز را روزه نگیرد باید قضایش را بگیرد و کفاره ای برای آن نیست.در روز ابری برای روزه گرفتن خبر یک

مومن عادل اگرچه بنده مرد یا زن باشد قبول می شود ولی در روز ابری برای عید فطر نصاب شهادت

(یعنی دو مرد یا یک مرد و دو زن ) و استفاده از لفظ شهادت و عدالت آنها شرط شده است و دعوی

شرط نیست.ودر روز غیر ابری برای روزه و فطر تعداد بسیار مردم شرط شده است و بعد از سی روز روزه

گرفتن با قول دو مومن عادل افطار کردن حلال است و بقول یک مومن عادل افطار کردن درست

نیست.عید قربان نیز مانند عید فطر است.